Tomas Espedal: A művészet ellen – A természet ellen
Bárdos Dóra - 2019.12.03.
A jegyzetfüzetek
Ha valaki kezébe veszi az 1961-es születésű norvég író, Tomas Espedal könyvét, azonnal meg kell hoznia egy döntést. Vajon a kék borító vonzza elsőként, és A természet ellen című regényt kezdi el olvasni? Vagy inkább a vörös fedeles, néhány oldallal rövidebb A művészet ellen kelti fel elsőként az érdeklődését? A Typotex új kötete ugyanis két kisregényt tartalmaz, amelyek eredetileg három év különbséggel jelentek meg hazájukban: a második megszületésétől kezdve azonban kérdésfelvetésük, különös, lakonikus stílusuk, s a végletekig elszemélytelenített, mégis személyes témájuk mindörökre összekötötte őket. Megmaradt azonban a puzzle-rakosgató játék lehetősége: mást képes mondani a két szöveg, ha külön és ha együtt olvassuk, vagy ha a korábban íródott felével (amely A művészet ellen című), illetve a későbbivel kezdjük az ismerkedést. A két enigmatikus cím, amely a felvilágosodás hideg ésszel és kérlelhetetlen logikával dolgozó filozófusainak egy-egy traktátusához is jól illene, egy (vagy két) húsba vágó, bensőséges férfitörténetet rejt. Kiderül belőle, milyen élni, írni, gyászolni, gyereket nevelni, keresni önmagunkat a 21. század elején – s hogy milyen nehéz mindezt az élményt találó szavakká, olvasható történetté átformálni.
Bárdos Dóra
Tomas Espedal: A művészet ellen – A természet ellen
Typotex Kiadó, 292 oldal, 3200 Ft