Dr. Pompor Zoltán (alkotószerk.): Így mesélj, hogy olvasson
Csokonai Attila - 2021.11.03.
Olvasóvá válik-e gyermekünk?
Ebben a feltűnő, bár kissé túlzsúfolt borítójú kötetben nagyon fontos kérdések, roppant érdekes információk, és végső soron ezekből fakadó praktikus tanácsok sorakoznak tizenkét fejezetre osztva az anyagot. Alkotószerkesztőként a Károli Gáspár Egyetemen oktató Pompor Zoltán van feltűntetve, de fel kell sorolnom a többi közreműködőt is, akiknek köszönhető e kitűnő kiadvány: Dobszay Ambrus, Gombos Péter, Horváth Dorka, Kucska Zsuzsanna, Péterfi Rita és Sándor Csilla.
Az általános iskolában mindenki megtanul olvasni – áll az ismétlődő „Úgy hallottam, hogy…” rovat első kijelentéseként. Ami persze azzal folytatódik: „Sajnos ez nem igaz.” Pedig: „Az olvasás boldogabbá teheti az embert.” Azon felül: „A jól olvasó ember könnyebben boldogul.” Ez számunkra, könyveken felnőtt és könyvekkel, irodalommal foglalkozó emberek számára evidens. Szülő, tanár, könyvtáros, szerkesztő, kritikus is megválaszolhatja a kérdést, „Miért érdemes olvasni?” Ebből indulnak ki a szerzők, és a meseolvasás, a hangoskönyv, a digitális olvasás, a kötelező olvasmány, a NAT, a könyvtárhasználat és a könyvesboltban való eligazodás, a vásárlás szempontjai, a gyermekirodalmi díjak problémaköreit érintve haladnak fokra-fokra feljebb, vagy lépésről lépésre előrébb. Elég messzire.
Nagyon fontos téma a szövegértés, annak fejlesztése. S magától értetődik: adjunk a csecsemő kezébe (megfelelő anyagból készült) könyvet, de a képeskönyvet együtt lapozza a szülő a gyermekével. S hány percet szánjunk naponta mesélésre, felolvasásra? Kicsit előrébb szaladva: hol húzzuk meg az okostelefon és a tablethasználat időhatárát? Szó esik a legnagyobb hazai könyvfesztiválokról és -vásárokról. Rendre szaporodnak a friss gyerekkönyves díjak (felsorolásuk a 104. oldalon), no de feltétlenül a díjazott könyvet kell megvenni vagy kihozni a könyvtárból? Apropó könyvtár! Az sem teljesen olyan már, mint a mi gyerekkorunkban, ezért „helyesebb lenne médiatárnak vagy tudásközpontnak nevezni”.
Nem hogy érdemben bemutatni, még érzékeltetni is nehéz ennek a gazdag és „fajsúlyos” könyvnek a tartalmát. Ami még feltétlenül megemlítendő: Minden fejezet idézettel indul, amelyben (az illető portréja mellett) valamely hiteles közéleti személy (pl. pszichológus, író, színésznő, riporter stb.) „vall” az olvasásról, a mesélésről, a „kötelezőkről” éít. Továbbá: minden fejezet két oldalnyi könyvajánlóval zárul (benne 300 animált mesekönyv és egy-egy szakkönyv.)
Csokonai Attila
Dr. Pompor Zoltán (alkotószerk.): Így mesélj, hogy olvasson
Gyakorlati tanácsok az olvasóvá neveléshez
Illusztráció: Czuder Tamás és Fazekas Edina
Móra–Bookr Kids Kft.
134 oldal, 3490 Ft