Egy barnakalapos úr a Práter utcában
Minden komplex önirányító rendszer működését a vezérlés teszi lehetővé. Vezérlésnek magát az önirányítást nevezzük, tehát az irányító és irányított rész közötti szakadatlan kapcsolatot, mely információ átadással történik, jelek segítségével. Az információk ilyen fogalmazásban csak a rendszer belső változásaira vonatkoznak. De a rendszer összhangját a külső változások mellett is meg képes őrizni, ennek feltétele az észlelő berendezés, az aperceptor, mely a külső környezetből is fölfogja az érkező jeleket. Azt a berendezést, melyen keresztül a jelek áramlanak, csatornának, azt a formát pedig, melyet a jeleknek föl kell venniük, hogy a csatornába léphessenek, kódnak nevezzük. Kódolás az a folyamat, mely a külső világból érkező információt (ami szintén jel) a csatornához igazítja, dekódolás e jelek értelme-zése. Például: a szem recehártyája a fényt biokémikus impulzusokká alakítja az idegpálya, mint csatorna számára (kódolás), az izmok az idegpályán biokémikus impulzusok alakjában érkező utasításokat mozgássá alakítják (dekódolás).
Az érthetőség kedvéért vegyünk szemügyre egy modellt. Le-gyen a rendszerünk, mondjuk, egy barnakalapos úr a Práter utcában. Rendszerünk (a Práter utcában) egyenes vonalú mozgást végez, úgy is mondhatjuk: megy. Közben útkereszteződéshez ér, itt a járdaszegélyről visszaverődő fénysugarak, melyeket szemlencséje, (az aperceptor) összegyűjtött, biokémikus elváltozásokat idéznek elő a retináján, ezek a biokémikus jelzések az idegpályákon keresztül az agyába (az irányító központba) jutnak. Itt bonyolult diffúziós kérgi tevékenységet indukálnak, mely ismét biokémikus jeleket küld az idegpályák útján az izmok (a rendszer irányított része) felé. Az izmok dekódolják az utasítást, és a rendszer – a barna kalapos úr – lelép a járdaszegélyről.
Ha a vezérlési folyamatot valami valahol gátolja, a rendszer hasra vágódik, és összetöri magát. De jön egy autó. Az autóról visszaverődő fénysugarakat a szemlencse összegyűjti, ez a recehártyán biokémikus… stb. lezajlik ismét a fent leírt folyamat, a rendszer – a barna kalapos úr – megáll. Ellenkező esetben a rendszer az autó alá kerül, s mire a mentők kihúzzák onnan, elveszti alapvető karakterét, és mint komplex önirányító rendszer megszűnik működni. Mondhatjuk így is:
HALÁLOS KÖZLEKEDÉSI BALESET A PRÁTER UTCÁ-BAN.
Remélem, hogy a példa, bár kissé triviális, érthető. A külvilágból érkező információk nélkül nemcsak az egyes ember, az egész emberi társadalom is életképtelen. Tekintsük az emberi társadalom észlelőszerveinek a tudományokat s a művészetet. (Hogy a művészetet milyen joggal sorolom ide, arra később még visszatérek.) Ezek az aperceptorok felfogják, és a társadalom kommunikációs csatornarendszere számára kódolják az objektív valóság jelzéseit, tehát társadalmilag érvényes kommunikációs jelrendszerek útján továbbítják az információt. A társadalom csak ezeknek az információknak a birtokában képes lebonyolítani alapvető feladatát: a természettel folytatott közvetett anyagcserét. A rendszer irányító részének tekinthetjük a társadalom legkülönbözőbb szintű vezetőszerveit a családi tanácstól a Mi-nisztertanácsig (akár az ENSZ-ig bezárólag); e szervek és a vezetettek között szakadatlanul áramlanak oda-vissza az információk társadalmi érvényű jelrendszerek formájában. Ha a társadalom kommunikációs csatornái megszűnnének működni, az emberiség végveszélybe kerülne. Engedtessék meg itt egy bibliai példázat is a kommunikáció fontosságára: a bábeli nyelvzavar.
Példatárunkat ezennel bezárjuk; némi fantáziával bárki tetszés szerint kitalálhat további modelleket, hiszen, ahogy erről az előzőekben már beszéltem, a komplex önirányító rendszerek határai tetszőlegesek.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai