ÍZLÉSEK ÉS POFONOK…
(De gustibus non est disputandur)
Ismertem egy édes kis csajt (ötvenes évek közepe), még szerelmes is voltam belé, aki nagy proletár öntudattal rendelkezett.
Nota bene a papája kisiparos volt, később kisipari szövetkezeti elnök, ötször olyan jól ment neki mint nekünk, burzsujoknak; engem Váci utcai zsidó polgárnak nézett – ebből a Váci utca stimmelt, de a külső Váci utca, a csarnok felöli rész, és udvari lakás az ötödik emeleten; oké volt félig, vagyis etnikailag, a zsidó is; a polgár csak annyiban, amennyiben apám “citoyen”-nek tekintette magát, amúgy eredetileg kisiparos volt, mint szerelmem apja, és zsidóként, aki németül, franciául perfekt beszélt von Haus aus, angolul maga tanult meg Tutzen-Langenscheit nyelvkönyvből, és csak a numerus clausus miatt nem kerülhetett egyetemre, természetesen par excellence értelmiségi; de barátnőm papája is értelmiségi volt bizonyos vo-natkozásban, mert a háború előtt, míg nem önállósította magát, és segéd úr, vagyis proletár volt, tevékenyen részt vett a munkásmozgalomban; volt tehát egy autodidakta mozgalmi-, szakszervezeti műveltsége; és nem csak Marxot, de Freudot is olvasott, tudta mi az általános relativitás, olvasta az Anti-Dühringet és az Empiriokriticizmust és Tolsztojt és Gorkijt és Upton Sinclairt, Roza Luxenburgot és Majakovszkíjt, Adyt és József Atillát – szóval én úgy voltam polgár, ahogy ő (a lány), és ő úgy volt proli, mint én; ráadásul ő tisztviselőként dolgozott a vállalatnál, míg én fizikai munkás voltam, igaz, hogy szakmunkás: lakatos.
De nem az osztályhelyzetről, az ízlésről akartam beszélni.
A leányzónak kimondottan jó ízlése volt, már ami a női öltözködést illeti. Tudta mihez mi megy, mihez mit lehet fölvenni, milyen cipőhöz milyen ridikül illik, és milyen színeket lehet összekombinálni. És mint proletár identitású hölgy mérhetetlenül büszke volt a jó ízlésére, és mérhetetlenül lenézte és megvette a rossz ízlésű nőszemélyeket, különös tekintettel a belvárosi burzsuj ribancokra, de lenézte azokat a buta libákat is, lettek légyen bármennyire is népi, plebejus származékok, akik nem tudtak öltöz-ködni, akik nem tudták, mihez mi passzol, akik förtelmesen bírtak kinézni –; egyszóval a rossz ízlésűeket.
Ne, te, ne, Juli! – mondogattam én – ne pattogj már, nem rossz ízlésű az a “liba”, csak más ízlésű, érted? Ízlése neki is van, ízlése minden embernek van, csak az övé más, mint a tiéd!
De hiába mondtam, hogy a roma ízlése, aki a csiri-csári színes cuccot szereti éppen olyan érvényes, mint az övé vagy az arab hastáncosé Damaszkuszban, és az alabamai fekete plantation-boynak sem rosszabb az ízlése, csak más, mint a zsidó értelmiségié Manhattanben.
Nem vette a lapot; a tolerancia nem volt erős oldala, ezt alighanem a proletár öntudat tette. Úgy tartotta, részéről nagy teljesítmény, hogy proli-lány létére ilyen kifinomult ízlésre tett szert, és nem fogadta el az én nézeteimet az ízlés relativitásáról, úgy gondolta igenis van abszolút ízlés: az övé!
Amikor a paraszt végre a háztájinak köszönhetően tollasodni kezdett sok évszázados nyomor után, igencsak cifra dolgok épültek vidéken: kovácsoltvas kerítés halakkal, őzikékkel, lemenő nappal; a kertben kerti törpék több méretben, festett agyagbéka és fa-gólya, Parlament, Eifel torony vagy Kreml gyufaszálakból, Drakula vára festett gipszből; az én értelmiségi barátaim hol röhögtek, hol szörnyülködtek; én hiába mondtam, hogy minden ízlés érvényes, és a szépérzék ilyetén kitörésének is örülni kell; a gyerekének meg az unokájának az ízlése már polgáribb lesz; nem kiröhögni kell őket, hanem megdicsérni, aztán mást is mutatni nekik – nem hitték.
Én pedig váltig emlékeztem, ma is emlékszem apámra. Amikor át-képzősként tanulni kezdtem az Ikaruszban, mert lám apám után én sem kerülhettem egyetemre, ő azért, mert zsidó volt, én azért, mert ő kisiparos volt; szóval az első napokban találtunk egy kb 20 mm. belső átmérőjű alumínium csövet, amiből csodálatos pecsétgyűrűket reszeltünk, amit fölpolíroztattunk csillogóra a polírozókkal – képzelhetni, milyen gyönyörű lehetett! Én is büszkén feszítettem vele otthon: ráadásul saját kezem munkája is volt.
Apám hosszan és szomorúan nézte a gyűrűt, aztán hosszan nézett a szemembe. “Arról azért nem volt szó, hogy az ízlésüket is átveszed” – mondta csöndesen. Elszégyelltem magam. Pár napig még dacoltam, aztán lehúztam a gyűrűt. Mert együtt kell élni, gondolkozni, lélegezni szak- és sorstársaimmal. Igen. De amellett meg kell őriznem magam is.
Hát persze. Arról volt szó, ha már így alakult, hogy én adom át az ízlésemet és mindent, amit tudok. Mint egy tanító. Egy rabbi. Egy népművelő. Ez a dolgom. Ahogy József Attila mondta:
Taní-
tani.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai